Národní park založený až roku 2004. V překladu znamená "Vznešené údolí". Název je ovšem podle chlapíka, kterému se říkalo "vznešený" a údolím projel při cestě za dobýváním Šveských stříbrných dolů.
Je to druhově bohatý park, žije zde mimo jiné rosomák, medvěd hnědý, losi a sobi. Dále spousty druhů lišejníku a několik druhů endemických rostlin.
Oblast dříve obývali Sámové - kočovný kmen chovající soby. Park údajně leží ve srážkovém stínu Svartisenu, proto by měl být vcelku suchý:-). To se nám tedy moc nezdálo:-).
Abisko je národním parkem od roku 1909. Název pochází z laponštiny a znamená "oceánský les". Oblast je považována za nejsušší místo ve Švédsku (průměrné roční srážky jsou 300mm). A to se nám tedy taky moc nezdálo:-). Je také domovem několika vzácných druhů rostlin a živočichů. Na břehu jezera Tornesträsk se nachází jedna z nejstarších vědeckovýzkumných stanic (založená roku 1903).
Lofoty, v minulosti obývané Vikingy, se skládají asi z 80ti ostrovů, mezi největší patří: Moskenesøya (Moskenes, Å) Flakstadoøya, Vestågøy (Stamsund), Austvågøy (Svolvær, Henningsvær), jižní část Hinnoy, Skrova, Gimsøy, Varøy nebo Røst.
Na přelomu roku k ostrovům připlouvají tresky z Barentsova moře, aby zde nakladly jikry. Místním v té době začíná hlavní rybářská sezóna, která trvá od ledna do dubna. Sušenou tresku tady nelze nepotkat, v rybářských vesnicích jako je Å nebo Reine ji dokonce ani nelze necítit.
Město s nejkratším možným názvem - Å, nacházející se 6km od Moskenes, je poslední vesnice na těchto ostrovech a zároveň je považována za jednu z nejmalebnějších rybářských osad.
Na Lofoty se lze dostat po silnici z vnitrozemí, trajektem po moři anebo i letadlem (samozřejmě pak se najdou i další adrenalinovější možnosti). Trajekty jezdí do
Moskenes, Stamsundu, Svolværu, Lødingenu, Skarbergetu a dalších.
A co se tu dá dělat? Vedle ležení, slunění a kochání se krajinou, můžete vystoupat na nějaký z četných kopečků,
jet na výlet lodí k Moskenestraumenu (maelströmu), lovit ryby, bydlet v tradiční rybářské chýši (rorbuer), jet na výlet za velrybami, papuchaly, anebo prostě lozit po skalách.
Koupání v moři je pouze pro Klub otužilců z novoroční Vltavy. Na ostrovech je také spousta muzeí - nepochybně interaktivních, jak je v Norsku zvykem. Například Muzeum Vikingů nebo Muzeum skladování ryb:-). Prostě, Lofoty jsou krásné!
Pobřežní silnice RV17 (Kystriksveien), táhnoucí se od Bodø až po Steinkjer, čítá asi 700km a cestou je 7 trajektů. My projeli jen severní část. Více info na http://www.rv17.no. Samozřejmě cestou se nabízí spoustů turistických atrakcí (odbočky na ostrovy, do hor, maelströmy) a na sedmi místech z ní lze zase sjet na slavnou E06.
Jotunheimen nebo-li Domov obrů je nejvyšší horské pohoří v Norsku. Vcelku turisticky navštěvované. Nacházejí se tu dva nejvyšší vrcholy Skandinávie - Galdhopiggen (2467m) a Glittertind (2465m). Národním parkem se stal v roce 1980. Obývaný od nepaměti (i pračlověkem). Geologicky pochází z prekambria.
O cestování po Norsku je toho popsáno mraky. Z našich zkušeností jen, že na silnicích je hodně pomalých vozidel (karavany, kamiony) a málo míst k předjíždění. Maximální povolená rychlost je 100km/h, a to pouze v malém úseku za Oslem. Jinak se jede 80-90km/h (když je volná silnice). Dlouhé čáry na silnici
přerušované menšími mezerami znamenají "zákaz předjíždění". Krátké čáry se stejně velkými či většími mezerami pak značí "předjíždění povoleno". Občas jsou tyto čáry vedle sebe - různá povolení pro protijedoucí pruhy.
Mýto za některé úseky silnic se platí tzv. AutoPASS systémem. Je to systém, kdy při projíždění placeným úsekem je vaše auto vyfoceno a faktura zaslána na adresu majitele auta. Za tímto účelem se před cestou doporučuje zaregistrovat platební kartu a SPZ vozidla. To jsme ovšem neuděli a žádná faktura zatím nepřišla. Nicméně prej může
přijít i za půl roku s příplatkem 300NOK:-(. Více o mýtném je na http://norge.cz/norsko/doprava/autem-po-norsku. Cena benzínu je něco přes 12NOK (nebo i SEK) za litr.
Zde pár užitečných značek...
Pozor, losi!Pozor, sobi! Pozor, molo!Místo pro vyhybání
Vyhlídka
Pamětihodnost
Turistická cesta
Spojení jízdních pruhů
Bydlet se dá všude. Stanování je v Norsku oficiálně povoleno. Měli bychom se pouze vyvarovat stanování v blízkosti domů. Vedle toho je na každém rohu kemp. S nakupováním je to horší. Ceny jsou přibližně stejné jako u nás, akorát v norských korunách (NOK). 1NOK = 3,20Kč. K nejlevnějším obchodům patří Rema 1000, RIMI nebo Maxi. Remu doporučujeme, mívají tam dobrý a levný chleba (5,50NOK).
Trajekty:
(1 auto, 5 osob)
Německo - Švédsko (a zpět): 187Euro
Nesna - Levang: 214NOK
Jetkvika - Kilboghamn: 336NOK (1hod, přejíždí polární kruh)
Foroya - Ågskardet:> 155NOK (10min)
Linge - Eidsdalen: 155NOK
Moskenes-Bodø: 1200NOK
Narvik: 214NOK
Ostatní:
Mýto Svinesund: 20NOK
Mýtné Oslo: 26NOK
Parkování Gjende: 270NOK
Přespání v chatce v Junkerdalu: 200NOK/noc (nečlen), 100NOK/noc (člen norského horo-klubu)
Chleba v Remě 1000: 5,50NOK (nejlevnější obchod)
Celková cena výletu (5 osob, 1 auto): 32 590Kč (+ cca 7000kč za jídlo vezené z Prahy)
Celkem najeto: 6 765km (2,40Kč/km)
...norské koruny jsem téměř neměli v ruce - platili jsme kartou